Heb je een webshop? Dan heb je waarschijnlijk de volgende twee cijfers boven je bed hangen;

1. Het aantal bezoekers in je webshop;
2. De webshop conversie van die bezoekers.

Deze twee cijfers bepalen namelijk voor een groot deel het succes van je webwinkel. Veel webshops besteden ontzettend veel aandacht aan het verhogen van het aantal bezoekers, maar vergeten te werken aan de conversie van die bezoekers. En dat is superzonde. Want juist daar is vaak veel winst te behalen. Vaak kan een kleine verbetering van je webshop conversie meteen een flinke verhoging van je omzet genereren. Want elke verbetering die je maakt, werkt door op alle toekomstige verkopen. En daarnaast werkt elke verhoging in het conversiepercentage door nieuwe en bestaande klanten. Dubbel winst dus. Daarom volgen hier 5 veel voorkomende conversiekillers die je webshop conversie onnodig verlagen.

    1. Bezorgkosten verlagen je conversie. Punt. 

Kijken je klanten zo als ze horen dat je bezorgkosten rekent?

images cheap person

Bezorgkosten staan met stip op 1 als één van de meest belangrijke conversiekillers. Houd je bezorgkosten daarom altijd zo laag mogelijk, ook voor kleinere bedragen. Mensen zijn simpelweg te gewend geraakt aan gratis verzending. Zeker nu steeds meer grote webshops overgegaan zijn op gratis bezorging. Op korte termijn is dit misschien erg spannend, maar je zult merken dat je conversie zal toenemen.  En dat werkt door op meerdere punten dan alleen je directe verkopen; je komt eerder in aanmerking voor inkoopvoordeel bij je leveranciers en je hoeft minder vaak NEE te verkopen als je product is uitverkocht. Hierdoor groeit je klantenbestand sneller en vergroot je de kans op herhaalaankopen. Daarnaast kom je sneller in aanmerking voor lagere bezorgkosten bij je vervoerder.

Nog niet overtuigd? Verlaag tijdelijk je bezorgkosten als een ‘actie’ en test het verschil in aankopen. Daarna kun je altijd nog kiezen.

    1. Verplicht je klanten niet om een account aan te maken. 

Niet alle webwinkels bieden klanten de mogelijkheid om een aankoop te doen zonder eerst een account aan te maken. Heel gek eigenlijk. Want hoe vaak wordt jij in een fysieke winkel gevraagd om een account aan te maken voordat je mag afrekenen? Waarom zou dat in een webshop wel moeten? Voor veel mensen is het aanmaken van een account een forse barrière. Het kost tijd, ze moeten waarschijnlijk een aantal minuscule vakjes invullen, en ze moeten een extra wachtwoord onthouden. Allemaal zaken waar je bezoekers geen zin in hebben. Help je daarom een geef je klanten altijd de mogelijkheid om anoniem te kopen.

Elke stap in je bestelproces verlaagt je webshop conversie. Jouw belangrijkste taak is het verlagen van barrières voor je klant.

    1. Onzichtbare leveringstijden

Weten je klanten wanneer hun product geleverd wordt? Kunnen ze dat gemakkelijk vinden? Veel webwinkels vergeten de leveringstijden duidelijk aan te geven. Onduidelijkheid creëert onzekerheid. En dat scheelt verkopen. Gegarandeerd. Vaak is deze info weggestopt op een verzamelpagina met bestelinformatie, bezorgtijden en retourinformatie. Terwijl deze info juist zo belangrijk is. Ga maar na.  Als je zelf iets koopt wil je toch ook graag weten wanneer die mooie schoenen of dat leuke jurkje bezorgd worden? Uit analyses blijkt dat veel aankopen verloren gaan als mensen tijdens het afrekenen op zoek moeten naar bestelinformatie. Toon daarom altijd deze informatie tijdens het afreken, of nog beter; op elke productpagina.

Een simpele zin op de productpagina met ‘ dit product kunt u morgen al in huis hebben’, kan veel mensen over de streep trekken.

Zelf berekenen hoeveel conversie je verliest door onzichtbare leveringstijden? Maak een verkooptrechter aan in Google analytics. Kissmetrics heeft hiervoor een super uitgebreide handleiding geschreven.

    1. Invulvelden verlagen je webshop conversie.

Een drukke winkel, kleine pashokjes, lange rijen bij het afrekenen; het allemaal conversiekillers voor fysieke winkels. Online werkt het precies hetzelfde. Kleine pashokjes zijn vervangen door lelijke productfoto’s en lange lange rijen voor de balie hebben plaats gemaakt voor…. lange bestelprocessen met veel invulvelden. Al deze punten verlagen de conversie van je bezoekers. Bezoekers waar je zo hard voor gewerkt heb om ze in je webshop te krijgen. Maak daarom het pad tot aan de aankoop zo kort mogelijk. Elk invulveld is er daarbij één te veel. Vraag je een vast én mobiel telefoonnummer? Moet je bezoeker zijn geboortedatum invullen? Zonde van zijn tijd, en je geeft uw klant een extra kans om af te haken. Houd het daarom zo kort mogelijk.

    1. Geen mobiele bestelflow

Klanten winkelen steeds meer mobiel. Tenminste; als je website dat toelaat. Is je website nog niet geoptimaliseerd voor dat kleine schermpje, dan zult je merken dat je verkopen achterblijven op mobiel. Dat scheelt je fors omzet.

Maak het dus zo gemakkelijk voor mogelijk voor je klanten, en elimineer zoveel mogelijk informatie die niet strikt noodzakelijk is. Denk hierbij aan grote knoppen in plaats van kleine blokjes, en laat zoveel mogelijk informatie weg die niet belangrijk is. Zo hoeven klanten niet eindeloos te scrollen en in te zoomen op een pagina.

TIP; Plaats jezelf in de schoenen van een klant, en bestel zelf een product vanaf je smartphone. Schrijf daarbij alle verbeterpunten op en bespreek deze met je webbouwer.

Werken aan je webshop conversie lijkt misschien niet het meest leuke onderdeel van je werk. Maar met een beetje aandacht kun je al snel een hogere conversie realiseren. En dat is wel erg leuk.