5 Google Analytics analyses om je conversie te verhogen.

en die gemakkelijk in te zetten zijn

google analytics

Heb je een webwinkel, dan ben je waarschijnlijk bekend met Google Analytics. De meeste mensen gebruiken dit gratis programma voornamelijk om het aantal bezoekers bij te houden. Maar weet je dat je met Google Analytics ook veel inzicht in het gedrag van je doelgroep kunt opdoen? Met die inzichten kun je vervolgens je conversie verhogen. Daarom krijg je hier 5 analyses die je kunt inzetten om snel meer verkopen te halen uit je bezoekers.

1. Focus op bezoekers die converteren

Bezoekers komen via verschillende plekken op je website. Sommige hebben je bedrijfsnaam ingetoetst in Google, en anderen zijn via een link op een andere site naar je site gekomen. Vaak zit er een groot verschil in het conversiepercentage tussen deze groepen. In GA kun je dit makkelijk inzien met de feature ‘Kanalen’. Door je marketing te richten op de groep met de hoogste conversie kun je snel meer van de juiste mensen naar je site krijgen.

2. Hoeveel bezoekers kopen mobiel?

In GA kun je gemakkelijk zien hoeveel mensen via hun mobiel of tablet een aankoop doen. Vaak is dit een stuk lager dan via een desktop. Dit komt omdat je bezoekers barrières ervaren tijdens het aankopen via hun mobiel. Als veel mensen via hun smartphone je webwinkel bezoeken scheelt je dit hartstikke veel omzet. Tijd dus om die analyse te maken en vervolgens het aankoopproces op de smartphone aan te passen.

3. Waar klikken mensen op je pagina?

Onduidelijke links of informatie die niet goed vindbaar is op je webwinkel zorgt ervoor dat bezoekers je website verlaten. In page Analytics is een mooie feature binnen Google Analytics om te bekijken op welke links bezoekers klikken in je webshop. Op die manier krijg je inzicht wat het meest belangrijk is voor je bezoekers. Met die informatie kun je vervolgens je webwinkel aanpassen zodat klanten beter kunnen vinden wat ze zoeken. Hierdoor gaan ze sneller tot aankoop over.

[Bijvoorbeeld; Nieuwe bezoekers zijn vaak op zoek naar belangrijke USP’s van je webwinkel, zoals leveringssnelheid en bezorgkosten. Vaak staan deze verstopt onderaan de pagina. Met In Page Analytics kun je zien hoeveel mensen daarnaar zoeken, en kun je een betere plek voor die informatie vinden, zoals bovenaan].

4. Via welke pagina’s komen je bezoekers binnen?

Veel winkeliers besteden veel tijd aan homepage, en vergeten de productpagina relevant te maken voor nieuwe klanten. Terwijl meestal dat de eerste pagina is die mensen bezoeken, en niet de homepage. In Google Analytics kun je met de feature Instappunten gemakkelijk zien waar je bezoekers binnenkomen. Het is superbelangrijk om juist die pagina’s te voorzien van je belangrijkste USP’s, zoals een ‘snelle levering’ of ‘gratis bezorging’. Je zult zien dat hierdoor minder mensen afhaken.

5. Waar haken mensen af?

Een belangrijk deel van de mensen die een product in het winkelwagentje doet koopt uiteindelijk toch niets. Vaak ervaren ze barrières zoals veel invulvelden of ze missen hun favoriete betaalmethode. Via de feature ‘verkooptrechter’ kun je exact inzien waar mensen afvallen. Daar kun je vervolgens een oplossing voor vinden. Hierdoor kun je gelijk een forse stijging van je verkopen realiseren.

Met deze 5 analyses krijg je superveel inzicht in het gedrag van je bezoekers. Met die inzichten kun je belangrijke conversiekillers uit je webwinkel verbeteren. En dat ga je terugzien in je verkopen.

Wil je meer weten over de manieren waarop je Google Analytics kunt inzetten voor je webshop? Neem dan contact met ons op. Wij vertellen je er graag alles over.