Verbeter je webshop bestelproces op 4 punten.

Een onvriendelijk bestelproces is vaak een reden om een aankoop vroegtijdig af te breken. Dit fenomeen, ook wel card abandonment genoemd, is een groot probleem voor webshops. Uit een recent onderzoek van Jungle rating (nu jungleminds.nl) blijkt dat tot wel 60% van bezoekers het winkelmandje vol achterlaat, zonder de aankoop af te ronden. Klanten zo laat in de salesfunnel mensen laten afhaken is doodzonde van alle energie die je hebt gestoken om ze überhaupt op je site te krijgen. Kies daarom een heldere strategie op de onderstaande 4 fundamentele onderdelen van je bestelproces.

Webshop Bestelproces

Snelheid

Kies je voor levering binnen 3 werkdagen, binnen 1 dag of lever je zelfs op dezelfde dag? Lever je ook op zaterdag? Snelheid is niet voor alle product categorieën van groot belang. Maar over het algemeen geldt, hoe sneller hoe beter. Belangrijker nog dan snelheid, wees duidelijk in wat je belooft. Ook voor producten die misschien niet zo belangrijk lijken.

 

“ Het is geen probleem om te wachten op een carnavalskostuum, maar je kunt nooit te laat leveren en je klant letterlijk in zijn hemd te laten staan.”

Bezorgkosten zijn een echte conversie killer. Dat zal niemand een verassing zijn. Probeer deze daarom altijd zo laag mogelijk te houden. Kies daarbij een prijsniveau dat past bij je propositie. Biedt je goedkope producten aan, dan verwachten klanten niet altijd gratis bezorging.  Heb je echter een exclusief assortiment van dure producten? Dan passen daar geen bezorgkosten bij.

“Je kunt klanten die 1000 euro betalen voor een broek niet vragen om 4,95 euro bezorgkosten te betalen.“

Bijna altijd betaalt gratis bezorging zich terug in meer aankopen. Dat geldt vooral voor producten waar veel concurrentie in is. Voor hetzelfde gemak kopen ze bij een andere webshop namelijk. Ben je niet zeker of het je iets oplevert? Test het dan uit voor een beperkte periode.

Gemak

Hoe duidelijk ben je over je voorwaarden? Worden de meest gestelde vragen meteen beantwoord of moeten mensen op zoek gaan op je site? Hoe beter je informatievoorziening, hoe meer vertrouwen je website uitstraalt. Helaas zie ik vaak dat webshops hun bestelinformatie wegstoppen in lange lappen tekst met voorwaarden en moeilijke uitzonderingen. Niet doen. De beste plek voor je bestelinformatie is bovenaan de homepage als USP. Goede voorbeelden daarvan zijn coolblue.nl  en www.freshcotton.com/nl/.

Retouren

Natuurlijk wil je niet dat klanten je product terugsturen, maar retourkosten zijn vaak een barrière voor een aankoop. Zeker voor fashion items zoals kleding en schoenen. Wat doe je met een klant die niet zeker weet of de maat goed is? Met een beetje pech betaalt hij zowel bij het bezorgen, als bij het retouren. Dat is een absolute no go. Wil je niet betalen voor retouren, geef dan een kortingsvoucher voor hetzelfde bedrag. Daarmee stimuleer je meteen een nieuwe aankoop. Of richt je proces in dat klanten die twee maten bestellen van hetzelfde product bestellen er één gratis  kunnen terugsturen.

Het verbeteren van je bestelsproces is misschien niet het meest sexy onderdeel van je leven als webshopeigenaar, maar het levert je gegarandeerd een heleboel extra omzet op. En dat is wel weer erg sexy.

Wil je meer weten over het inrichten van je bestelproces? Neem dan contact met ons op.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *