” Don’t communicate until you know exactly who you are and why you matter. Only then are you ready to share your message with the world  —and maybe, just maybe, change the world in the process. “

Positionering

in drie stappen naar een helder merkverhaal

Een goede positionering volgt drie belangrijke stappen. Dat geldt voor elk bedrijf, online of offline. Klein of groot. Elke stap behandelt een onmisbaar onderdeel in de analyse van jouw merk. Hiermee garanderen we dat we alle belangrijke informatie op tafel krijgen. Vooraf weten we niet op welk onderdeel de nadruk zal liggen. Voor bedrijven met een sterke visie zijn concurrenten misschien minder van belang. Voor anderen is het juist belangrijk om zich af te zetten tegen hun concurrenten.

  • bedrijf

    Visie, kernwaarden en doel

  • klant

    Doelgroepen, klantinzichten en percepties

  • Markt & concurrentie

    Concurrentie, marktanalyse en positionering

deel 1 bedrijf

Samen met jou gaan we op zoek naar je visie op jouw bedrijf. We bepalen het grotere doel dat je voor ogen hebt, en we gaan op zoek naar de waarden die jij en jouw bedrijf belangrijk vinden. Samen vormen ze het leitmotiv van jouw onderneming. De combinatie van visie, doel en waarden bepaalt jouw unieke kijk op zakendoen en bepaalt voor een groot deel jouw acties.

Methode

        • workshops
        • deskresearch
        • eventueel interviews met medewerkers

Het resultaat

        • merkvisie. Een heldere en inspirerende beschrijving van het einddoel van je bedrijf
        • merkkompas. Een set van kernwaarden en intern kompas dat de kern van je merk beschrijft

deel 2 klant

In fase 2 gaan we dieper in op de behoeften van je klanten. Hoe zien ze eruit? Kunnen we hen kleur geven met persona’s? Welke behoeften hebben ze, en hoe kijken ze tegen jouw categorie en jouw bedrijf aan? Belangrijke informatie die we nodig hebben om jouw merk, product of dienst op de juiste manier aan de juiste personen te kunnen communiceren.

Methode

        • workshops
        • deskresearch
        • klantinterviews  / online panels

Het resultaat

        • merkimago. De perceptie van jouw doelgroepen op jouw bedrijf.
        • klantinzichten. Een set van wensen en eisen, beschreven in klantentaal.

deel 3 markt en concurrentie

Elk merk moet zijn plaats kennen. Daarvoor brengen we de verschillende concurrenten in kaart.Hoe presenteren zij zich in jouw markt? Op welke onderdelen leggen zij de nadruk? Oftewel; welke positie nemen zij in in het hoofd van jouw klant? Met alle schaakstukken op het bord kunnen we daarna de juiste positie bepalen voor jouw merk.

Aan bod komen vragen als;

Wat zijn de belangrijkste punten die de perceptie van klanten beïnvloeden? Welke rol speelt je bedrijf in jouw categorie? Hoe positioneren je concurrenten zich? Waar zijn zij goed in, en waar liggen kansen?

Methode

      • workshop
      • deskresearch
      • industrie – analyse
      • sterken /zwakte analyse
Resultaat
      • externe positionering
      • eventueel een pay off / slogan

Benieuwd hoe een workshop eruit ziet? Bekijk de slideshare.

Wij helpen jouw merkverhaal te vinden