OGSM: je marketingplan op 1 A4

De gemakkelijkste en leukste manier om een plan te maken

Het opstellen van een marketingplan kan lastig zijn. Maar gelukkig zijn er goede hulpmiddelen. Een van de meest gemakkelijke en leuke hulpmiddelen is OGSM.

Wat is het?

OGSM is een methode om een businessplan te maken. Het helpt groepen om samen een gemeenschappelijk doel te bepalen en de strategieën te bepalen om dat doel te halen.  Het bestaat uit 4 vaste onderdelen die je stap voor stap doorneemt. OGSM wordt meestal gebruikt om in een workshop met collega’s samen tot een gemeenschappelijk plan te komen.

Wanneer gebruik je OGSM?

De techniek van OGSM kun je voor elk plan of project inzetten.  Meestal wordt het ingezet voor een jaarplan of een marketingplan.  Het format werkt super gemakkelijk en dwingt je om heldere keuzes te maken. Je hebt namelijk geen plek om moeilijke plannen te maken, want je hele plan moet op 1A4 passen. En dat werkt!

Voor wie is OGSM geschikt?

Iedereen die vaak in groepen samenwerkt kan veel baat hebben bij OGSM.  Je bepaalt namelijk samen je doelen en je bespreekt hoe je die doelen gaat halen. Hierdoor zijn je deelnemers meer betrokken bij het plan. Het liefst werk je in een groep van 3 tot 9 mensen. Zo kun je maximaal profiteren van verschillende meningen zonder dat het rommelig wordt.

Wel is het handig om een moderator te vragen om het proces te faciliteren. Zo kun je zelf al je aandacht houden op het maken van je plan.

OGSM model

Objective
Je objective is het grote doel dat je wilt bereiken. Het moet krachtig verwoord zijn en energie opwekken. Je moet het bij wijze van spreken boven je bed willen hangen. Je doel moet dus zowel functioneel (het hoofd) als  emotioneel (het hard) raken.

Goals
Je goals zijn de cijfermatige onderbouwing van je doel. Met je goals kun je bijhouden of op koers bent om je doel te halen. Je gebruikt meestal maximaal 3 goals.

Strategies
Je strategieën zijn de ideeën of de projecten die je gaat uitvoeren om jouw doel te halen. Een strategie bepaalt dus de route die je gaat nemen om je doel te bereiken. Je kunt maximaal 5 strategieën inzetten in het model. Dit zorgt er voor dat je heel gericht te werk gaat.

Measures
Je wilt natuurlijk weten of de strategieën succes hebben. Daarom moet je vooraf bepalen op welke cijfers je de strategie tussentijds gaat beoordelen. Die cijfers beschrijf je in de measures. Zo kun je op elk moment bepalen of de strategie nog op koers ligt.

Doel door Doen model

Zorg er voor dat je jouw objective en strategieën op een actieve manier beschrijft. Vind je dat lastig? Gebruik dan het “doel door doen model”.

doel door doen model

Beschrijf elke objective en strategie met een doel en een manier waarop je dat doel gaat halen. Zo zorg je ervoor dat je altijd direct nadenkt over de strategie waarop je het doel wilt behalen.

Zelf aan de slag met OGSM?

Wij helpen je graag bij het begeleiden van je marketingplan. We kunnen je alles vertellen over de techniek, of we kunnen het proces begeleiden.