Wil je meer bezoekers naar je webshop leiden? 5 handige tips die je bezoek laten groeien.

meer bezoekers naar je webshop

Elke webshop wil graag zo hoog mogelijk in de Google ranking komen. Logisch, want een hoger resultaat is meer verkeer, en meer verkeer betekent vaak meer omzet. Door de groeiende concurrentie en de groei in kennis over online marketing is goed scoren in Google steeds minder gemakkelijk geworden. Toch kun je met enkele snelle tips snel meer bezoekers naar je webshop toe brengen. Volg daarvoor deze quick wins.

1. Geef je producten de juiste naam op basis van zoekwoorden

Ja ja, ik weet wat je denkt; dit klinkt nogal logisch. Maar toch merk ik dat lang niet alle webshops hun producten de juiste namen geven. Hiervoor moet je eerst weten hoe je klanten online zoeken naar je producten.

Misschien verkoop je schoenen in je webwinkel, maar zijn je klanten vooral op zoek naar sneakers. Of je verkoopt “chocolade bonbons ‘ maar je klanten willen graag “chocolade cadeau’s” kopen. Daarom is het zo belangrijk om je productfoto’s de juiste titel te geven. Het lijkt triviaal, maar als je producten niet de juiste namen hebben zal je website minder snel zichtbaar worden op het moment dat je potentiële klanten op zoek zijn naar je product. Pas dus snel je benamingen aan zodat je meer bezoekers naar je webshop kunt krijgen.

  1. Verbeter de laadtijd van je webshop

De meeste webwinkeliers staan er niet bij stil dat de snelheid waarmee een webpagina laadt erg belangrijk is voor een goed resultaat in Google. Een pagina die langzaam geladen wordt doet namelijk afbreuk aan de ervaring van potentiële klanten. Tijd dus om hier aandacht aan te besteden. Via gratis tools zoals Pingdom of Google Speed Insights kun je gemakkelijk de snelheid analyseren en krijg je tegelijk tips om je webshop sneller te laten laten. Schrik niet van de technische termen die je leest. Vaak kun je met het verlagen van de resolutie van je foto’s en een ander hostingpakket al snel een beter resultaat krijgen en vanzelf meer bezoekers naar je webshop krijgen.

  1. Maak een mobiele site

Nog lang niet alle webwinkels hebben een mobiele variant van hun website. Hartstikke zonde, want steeds meer klanten winkelen via hun smartphone of tablet. Google geeft websites met een goede mobiele website daarom een fors hogere ranking. Daardoor krijg je dus minder bezoekers naar je webshop. Zorg ervoor dat je snel actie onderneemt, en bespreek dit met je webbouwer. Hij kan je helpen. Wil je checken hoe Google je mobiele site beoordeelt? Ook hiervoor heeft Google een handige tool gemaakt.

Plaats jezelf in de schoenen van een klant en doorloop het bestelproces via je smartphone. Zo merk je vanzelf wat beter kan.

  1. Verzamel links

Al zolang het internet bestaat, proberen we links te verzamelen om beter te scoren in Google. Want websites waar veel andere sites naar verwijzen scoren veel beter in Google. Google noemt dat autoriteit. Zorg daarom dat andere websites over je gaan schrijven of naar jouw producten verwijzen. Het mes snijdt hierbij aan beide kanten;  Via de clicks op de links ontvang je meer bezoekers naar je webshop, en je site scoort organisch ook beter als mensen via Google zoeken naar je producten.

  1. Voeg regelmatig nieuwe content toe

Google vindt het erg belangrijk dat een website frisse en nieuwe informatie biedt aan bezoekers. Daarom scoren websites die regelmatig nieuwe artikelen toevoegen beter in zoekresulaten. Deel daarom zoveel mogelijk informatie over je producten. Maak bijvoorbeeld een blog waarin je nieuwe ontwikkelingen beschrijft. Of publiceer lijstjes van de best verkopende producten. Of gooi het over een andere boeg en beschrijf waarom je zo gepassioneerd bent over je product. Hoe vaker je blog gelezen wordt, hoe meer mensen met je product in aanraking komen en hoe hoger je website scoort in Google.

Voert je deze tips uit, en je zult zien dat je snel meer bezoekers naar je webshop kunt leiden. En dat ga je merken in je bedrijfsresultaat. Wil je meer weten over de vindbaarheid van je webshop? Neem dan contact met ons.

Dit artikel is ook te lezen in het papieren magazine van Checklist Webwinkel.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *